24. marraskuuta 2011

"Ihmiset kykenevät kuuntelemaan vain käsittämättömyyttä"

Otsikon lainaus on Terry Pratchettin kirjasta Vartiosto valmiina palvelukseen, jonka sain tänään luettua loppuun. Lainaus on siinä mielessä minun mielestäni täydellisen loistava, että Pratchett pilkkaa siinä ihmisiä omalla hienovaraisella tavallaan.

Kun olen vuosia sitten lukenut ensimmäisen Pratchettin kirjan - taisin olla 13, jos en väärin muista - pidin siitä, koska teksti oli mielestäni hauskaa. Nykyään ymmärrän miksi se on hauskaa ja pidän häntä vähintäänkin nerokkaana kirjailijana. Satiiri on taitolaji ja Pratchett tekee siitä taidetta.

Kuva täältä.

Pratchettin kirjoissa taide ei jää vain kansien sisällä käytävään sanaleikkiin, vaan se ulottuu pikkutarkkoihin kansikuviin. Itse pidän kansikuvien tuijottelusta, etenkin kirjan lukemisen jälkeen, koska ne liittyvät niin hyvin tarinaan. On hauskaa tunnistaa henkilöitä, esineitä ja asiayhteyksiä itse tarinan ja kansikuvan välillä. Ehkä olen vähän omalaatuinen.

Tämänkertainen postaus jää ihan vain tällaiseksi "hypettelyksi", koska olen niin lukemani pauloissa jälleen. Pitänee seuraavaksi tarttua tuohon Pratchettin Mortiin, joka on kiltisti odottanut minua jo niin pitkään.

Ei kommentteja: